Agra - Varanasi

28 juli 2017 - Bangkok, Thailand

Agra - Varanasi.

Wat een laaaaange dag, en nacht..

Bij ons hotel aangekomen bleken wij op een of andere manier in een ander hotel te zitten. De eigenaresse had 2 hotels op 5 meter van elkaar af en wij mochten in het andere hotel slapen. Zag er van buiten beter uit dus geen probleem. Ontbijten moesten wij dan wel weer in dit hotel doen en vanwege het ongemak krijgen wij 's avonds 20% korting als wij bij hun in het restaurant komen avond eten.

Deze vrouw doet alles voor een goed review op tripadvisor.

Zoals afgesproken met het reisbureau in Delhi zouden hier de tickets voor de Taj Mahal voor de volgende dag liggen. Nee dus, de man achter de balie wist van niks, en hey btw, de Taj Mahal is altijd gesloten op vrijdag ...(#\$]?€).

Op de kamer snel contact gezocht met het reisbureau in Delhi want geen Taj Mahal op vrijdag betekend ook dat we Agra op vrijdagavond niet kunnen verlaten. Want wat is nou India bezoeken, zonder de Taj Mahal??

We konden zonder problemen in het hotel blijven en de treintickets zouden omgeboekt worden. Wel hebben we een andere kamer gevraagd vanwege een douche en airco die het niet deden. En mevrouw deed natuurlijk weer alles voor een goede review. Na overleg te hebben gehad met het reisbureau konden wij bij de receptie van het hotel het geld ophalen zodat wij zelf de Taj Mahal tickets konden kopen. En ook dit liep niet geheel soepel.

De dag hebben we op de kamer doorgebracht en hebben even een rondje gelopen. Wij liepen door straatjes met honderden kinderen en letterlijk iedereen zei gedag.

'Hey, Hello, Namasté, Chocolate, Money' .

Deze avond hebben wij gelukkig een keer echt lekker gegeten. Een hamburger van echt vlees, met een plakje kaas en patatjes! Wij hadden al meteen besloten morgen eten wij hier weer!

Daarna vroeg naar bed want morgen gaan we naar de Taj Mahal!

Om 4.45 ging de wekker....(Willen wij dit echt zelf!? Ja, dit willen wij!)

Volgens zeggen was de Taj Mahal het mooiste bij zonsopkomst dus laten wij dat gaan doen.

We kochten de tickets, kregen een flesje water en schoenslofjes en daarna stonden wij even in de rij.

Om 5.45 was het dan zo ver. De poorten gingen open. Toen wij eenmaal de Taj Mahal zagen waren wij om eerlijk te zijn een beetje teleurgesteld. Ja, het is een mooi een groot gebouw, met een mooi verhaal erbij, maar om dit nou een van de 7 wereldwonderen te noemen, nou nee. Wij hebben hier wel ongeveer een uurtje rond gelopen en natuurlijk wat foto's gemaakt. Daarna terug naar het hotel om te ontbijten;).  Na het ontbijt hebben wij nog even wat geslapen en om 11.00 uur moesten wij uitchecken. Helaas mochten wij de kamer niet houden/bij boeken. Dus om 11.00 uur zaten wij in de lobby te wachten op onze trein van 22.40 uur. Tussendoor wel eten gehaald en uiteten geweest maar in Agra zelf is verder niks te doen.

Op de website van de treinen zagen wij ondertussen al dat wij bijna 4 uur vertraging zouden hebben. Andere websites gaven aan van niet en andere weer 1 uur vertraging. Dus wij gingen maar op tijd naar het station. Het begon met 01.30 uur vertraging op het station. Dit werd 2 uur, 3 uur, wat uiteindelijk op liep naar 7 uur... (!!)

Wij waren al op tijd op het station dus lagen wij vanaf 21.00 uur tot 05.00 uur tussen de Indiase mensen op de grond. En echt slapen lukt ook niet omdat wij toch met al onze spullen hier zitten en niet willen dat wij wakker worden zonder spullen.

Om 5.30 lagen wij dan eeeeindelijk in de trein en zijn meteen in slaap gevallen.

Onderweg stopte de trein ook nog eens honderd keer op de meest onlogische plekken waarmee de vertraging uiteindelijk 9 uur werd.

Máár wij zijn in Varanasi aangekomen, vanaf hier vliegen we morgen naar Mumbai!

De volgende ochtend ging ons wekkertje weer om 4.45 uur. Bij zonsopkomst en zonsondergang worden er hele ceremonies gehouden langs de heilige ganges.  De man van ons hotel had ons hier naar toe gebracht en er voor gezorgd dat we een boottochtje konden maken.

Bij de ceremonie stonden 7 mannen op verhogingen allerlei bewegingen te maken met verschillende dingen. In de ganges daarachter waren er mensen die zich volgens een heel ritueel zichzelf aan het wassen waren. Andere waren hun kleren aan het wassen en andere stonden lekker hun tanden te poetsen. En dit water is toch echt smeriggg! Aantal meters verderop worden de crematies uitgevoerd en dit as komt ook in het water terecht, plus de lijken van kinderen en vrouwen want die mogen niet gecremeerd worden.

Tijdens ons boottochtje krijgen wij dit allemaal vanaf de andere kant te zien. Zodra wij weer terug komen zijn ondertussen alle mensen begonnen met hun ochtend Yoga. Een man staat op een podium te vertellen wat zij moeten doen en stuk of 100 mensen doen hem na.

Na het ontbijt hebben wij nog een tempel bezocht. Vandaag was het een speciale dag vanwege het melk. Bij de tempel stonden hele rijen mensen te wachten, aangezien wij niet gingen bidden etc mochten wij doorlopen om te kijken wat er binnen gebeurt.

Nu komt het. Er staat binnenin een klein zwart rond beeldje van marmer. Mensen gooien hier hun bekertje melk overheen, samen met aantal bloemen, doen een schietgebedje en lopen weer weg. En dat allemaal heel snel achter en door elkaar. Aan de andere kant staat een man die alle bloemen er weer uithaalt en weggooit en zorgt ervoor dat het melk wegloopt het 'riool' in. Zoveel armoede en hier besteedde hun hun geld aan uit.

Buiten staat er nog een beeld van een koe. Deze wordt ook uitgebreid aangeraakt en versierd met bloemen.

Je moet toch ergens in geloven.

Om 15.30 vliegen we dan naar Mumbai!

1. Jaap & Carla:
    28 juli 2017
    Wat een reis hé! zijn wij hier aan het mopperen als de trein 5 minuten vertraging heeft. Zo maak je van alles mee.
    Nu op naar Cambodja .
    Goede reis en veel plezier verder.
    Xx
  2. Willie:
    28 juli 2017
    Onvoorstel voor ons. Boeken bij reisbureau en alles is geregeld.
    Niet dus. Uiteindelijk komt alles goed. Veel plezier in Mumbai
  3. José:
    28 juli 2017
    Tjonge jonge jullie hebben weer wat mee gemaakt. Maar... als verstandige meiden hebben jullie het weer goed geregeld. Top en wij ( en ik denk jou ouders ook Melanie) zijn trots op jullie hoe verstandig jullie ermee om gaan. Inmiddels hebben jullie Mumbai verlaten en zijn jullie op weg naar Cambodja op naar een nieuw avondtuur.
  4. Rob Veldmeijer:
    28 juli 2017
    Spannend maar een vermoeiende reis zo te lezen.9 uur vertraging ,heel normaal daar..Succes met de volgende reis!
  5. Carla sijtsma:
    29 juli 2017
    Niet te geloven wat jullie allemaal meemaken, het gaat soms anders dan je denkt.
    Heel knap hoe jullie het steeds weer oplossen.
    Nog heel veel genieten meiden.
  6. Oma & Opa:
    29 juli 2017
    Hai Melanie .Wij hebben je verslag met spanning gelezen nou jullie hebben al heel wat mee gemaakt in deze weken goed dat je dit allemaal kan beleven maar wees wel voorzichtig he.veel liefs van ons Opa en oma xxx
  7. Jean-louis:
    1 augustus 2017
    Die treinreis doet me denken aan ons vertrek uit Tunesië bij het begin van de arabische "lente". De vertraging was alleen 36 uur bij elkaar, geen eten of drinken meer op het vliegveld, geweren en mitrailleurs op de voorruit van je taxi, en daarna eindelijk weg vliegen naar de verkeerde bestemming. Maar weg is weg he.... zo valt de NS inderdaad nog mee.... En goed dat pappy niet alles van tevoren weet.....