Hoi An - Hue

20 augustus 2017 - Hue, Vietnam

Hoi An - HuƩ.

Vroeeeeeg in de ochtend kwamen wij aan in Hoi An. Het hotel wat wij geboekt hadden was nog gloednieuw waardoor hij nog niet op de app stond. Dus op goed geluk liepen wij de straat in waarvan ik dacht waar het zou moeten zijn. Wij moesten nummer 7 hebben en opeens zie ik de nummersĀ vanaf 40 oplopen. Uhh misschien toch de andere kant op!? Ik ben het gaan vragen en wij werden inderdaad de andere straat in gewezen. Ook daar weer de weg gevraagd en weer de andere kant op gewezen. Er kwam een man met motor op ons afgelopen en die wilde ons wel brengen voor $1. Prima, maar hoe gaan we dit doen met z'n 2e en nog al onze tassen!? Geen probleem, er kwam een tweede man aan. Deze lieve mannen brachten ons echter weer terug naar de bushalte waar wij vandaan kwamen. Ik heb hem duidelijk kunnen maken dat ik naar mijn hotel wilde. Geloof het of niet. Ons hotel was letterlijk 2 meter verder vanaf het moment dat ik begon te twijfelen....
Natuurlijk konden wij nog niet de kamer in en dus gingen wij ergens even ontbijten. Nadat wij terug kwamen in het hotel kregen wij allerlei taartjes en drankjes van de eigenaren. Alsof we nog niet vol zaten van het ontbijt, maar taart gaat naar een aparte maag he ;).
Om 10.00 uur hadden zij een kamer voor ons klaar gemaakt in plaats van de gebruikelijke inchecktijd van 14.00 uur. Nadat wij de spullen hadden gedropt en even zijn bijgekomen zijn wij op de fiets gesprongen.
De omgeving bestaat uit groene bomen en struiken, rijstvelden, riviertjes en bergen op de achtergrond. Ondanks dat het bloedheet was, hadden wij hier zeker geen spijt van. In het begin gingen wij een kant op welke ons leuk leek. Na een tijdje keken wij op de app waar wij waren en zochten een leuke weg terug naar het hotel, met een paar omwegen. Uiteindelijk 19 kilometer gefietst en 10 liter zweet kwijtgeraakt.

De volgende dag sprongen wij weer de fiets op. Alleen dit keer naar het strand toe. Daar hebben wij weer heerlijk op een bedje gelegen totdat het kouder begon te worden. 'S avonds hebben wij lekker rustig aangedaan en op de kamer gegeten. Daarna heerlijk geslapen en uitgeslapen want wij vertrokken pas om 13.15 uur naar HuƩ.

Ergens op een afgelegen plek stopte de bus, als eindbestemming. 'Normaal' stopte onze bussen bij het kantoortje van ons reisbureau zodat wij meteen de volgende tickets konden bevestigen. Maar nu dus niet en dus moesten wij weer achterop een motor naar het kantoortje en daarna naar ons hotel. In het hotel stonden zij al op ons te wachten en konden wij meteen naar de kamer.
Lekker gegeten en lekker te bed.

Na het ontbijt zijn wij gaan rondlopen om te kijken of we een motorrijder zo gek konden krijgen om ons naar Het Verlaten Waterpark te brengen. Wij kwamen met een kerel in gesprek en hij wilde ons daar naar toe brengen. 'Maar als je daar heen gaat, dan kan je ook dit bezoeken, en deze en dan gaan we ook hierlangs'. Oke doe eens gek. Chan bij de een achterop, ik bij de ander. De eerste stop was bij een pagode, daarna zijn wij nog langs een winkeltje geweest waar zij wierook maakte en de bekende Vietnamese hoedjes. Wij gingen verder langs een tombe, de bunkers en toen Het Verlaten Waterpark. Hier keek ik naar uit! Een waterpark wat voor aantal miljoenen is aangelegd maar failliet is gegaan waardoor het nooit open is geweest. Wat voor mij betekend omhoog lopen via de glijbanen.
Op de terugweg reden wij langs een kilooometers lange en brede begraafplaats.
Tijdens de gehele reis reden wij zoveel mogelijk op de lokale binnen door wegen. Tuurlijk moesten wij af en toe over de snelweg maar die lokale wegen... Rustig, huisjes links en rechts, rijstvelden, kindjes die aan het spelen zijn, geweldig.
Tijdens de lunch kwam Mr Cuba, onze motorman, met zijn fotoboeken en geschreven reviews. Hij wilde ons morgen de rest laten zien. Na even getwijfeld te hebben, gaan wij dit morgen gewoon doen!

Om 08.30 stond Mr Cuba netjes voor ons hotel inclusief zijn oranje helm, zonnebril en handschoenen. Ons eindpunt van deze dag zou het hoogste punt zijn van de Hai Van Pass. 60 kilometer naar het zuiden. Onderweg daar naar toe stopte wij bij een lagoon en daarna bij The Elephant Waterfall. Helaas was dit heel toeristisch waardoor er aan elke kant van het water platforms en hutjes gebouwd zijn om je om te kleden en te relaxen. Ook de waterval was meer een riviertje wat af en toe stukje naar beneden ging. Wij kregen de mogelijkheid om te zwemmen maar nadat mijn voeten het water aanraakte was ik al genoeg afgekoeld.
De naam van deze waterval is bedacht vanwege een stuk rots wat op een olifant leek en er toen ook een olifant gemaakt is. Niet heel boeiend maar even leuk om mee te maken.
De Hai Van Pass is een bergpass. Er gaat een tunnel door de berg heen waardoor deze Pass niet heel druk was. Een prachtige weg naar de top toe. Slingerwegen, haarspeldbochten en een fantastisch uitzicht! De zee, de lagoon, overal groene natuur en de bergen. Eenmaal boven op de Pass konden wij uitkijken naar beide kanten. Naar de volgende stad Da Nang of naar de route waar wij vandaan kwamen.
Op de terugweg stopte wij heel vaak om even te genieten en foto's te maken. Wij waren zelfs de gelukkige om de apen te mogen zien. Vier aapjes in de boom waarvan hun lijf zwart was, armen en benen wit en hun gezicht omringd door een rode vacht. Mr Cuba had de afgelopen jaren deze apen pas 2 keer eerder gezien, maar nooit vier te gelijk.
Verderop aan het strand gingen wij lunchen en ik nog even zwemmen.
De ene laatste stop was weer bij de begraafplaats.
Ook hier was het verschil van rijk en arm goed te zien. Sommige graven waren mega groot en goed onderhouden, sommige graven waren een hoopje stenen en zand. Waarvan ik nog dacht dat het overgebleven zand was...
De laatste stop was een kleurrijke tempel maar die was gesloten.
Rond 17.00 kwamen wij met pijn in de billen aan bij het hotel. Maar was het zo waard!!
Op de laatste dag moesten wij om 12.00 uur uitchecken, daarna zijn wij naar de Verlaten Stad gelopen. Binnen de muren van deze overgebleven stad hebben wij rondgelopen, daarna wat gegeten en terug naar het hotel. Hier worden wij tussen 17.00 uur en 17.30 uur opgehaald om naar Hanoi te gaan.

1. Jaap:
    20 augustus 2017
    Waren weer volle druk bezette dagen, maar dan maak je ook wat mee, nietwaar! Gelukkig pakken jullie ook zo af en toe wat rust tussendoor! Had ik al gezegd dat ik onwijs trots op jullie ben? Geniet nog even lekker van de laatste anderhalve week!
  2. JosƩ:
    20 augustus 2017
    Goh, de weken vliegen voorbij. Meiden wat maken jullie veel mee. Zo avontuurlijk en leuk. En wat boffen jullie telkens weer betrouwbare en leuke gidsen te treffen. En jullie zijn al zo ver gekomen dat jullie alweer bijna naar Hanoi gaan. Net als jou ouders Melanie zijn wij ook ontzettend trots op jullie. En meiden blijf genieten van de laatste weken.
  3. Willie:
    20 augustus 2017
    Meiden wat een reis. Wel leuk om zo met de locals op stap te gaan. Zie je toch de mooiste plekjes. Sluit mij aan bij papa Jaap. Trots op jullie dat je dat toch maar doet.! Veel plezier nog
  4. Carla sijtsma:
    20 augustus 2017
    Ik sluit me bij mijn voorgangers aan, jullie doen het geweldig en wat zien jullie veel, een superervaring.Nog even genieten de laatste periode.
  5. Rob Veldmeijer:
    20 augustus 2017
    Weer een avontuurlijke en interessante tocht gemaakt. Leuk om te lezen. Benieuwd wat jullie in Hanoi gaan beleven. Veel plezier en doe vooral voorzichtig.
  6. Jean-louis:
    21 augustus 2017
    Hoi Mel! Hoeveel van die magen heb je precies? Wel handig. Ik heb er ook eentje apart voor pasta, zegt Nelly tenminste. Ik vind het geweldig dat jullie zo flexibel zijn en gebruik weten te maken van de kansen die ontstaan om er iets leuks van te maken. Elke keer weer leuk om deze verhalen te lezen. Groetjes.
  7. Jaap & Carla:
    21 augustus 2017
    Volgens mij genieten jullie dubbel van deze vakantie, ten eerste van de avonturen en belevenissen die jullie mee maken en dan nog eens door het allemaal op te schrijven.
    En wij kunnen daarvan weer genieten.
    Veel plezier in Hanoi. Xx
  8. Lia:
    23 augustus 2017
    Nou dat was een goeie deal met Mr Cuba ha ha, weer veel gezien zo te lezen, lekker genieten hoor!