India

15 juli 2017 - Udaipur, India

Een onbeschrijfelijk land.
Een niet te vergelijken land.
Een land van uiterste.

Elke dag weer ben ik dankbaar dat ik in Nederland kan en mag wonen.
Dat er warm en koud water uit de kraan komt wanneer ik dat wil en dat ik naar de supermarkt kan lopen wanneer ik iets nodig heb.
Wat voor ons zo gewoon lijkt is hier totaal niet het geval.
Mensen wonen in huizen die wij zouden slopen.
Mensen wonen in hutjes van letterlijk afval.
De koeien, geiten, ezels lopen de stad door en poepen en plassen overal.
Het laatste geldt ook voor de mannen. Moet je plassen? Geen probleem, niemand kijkt je gek aan als je midden op de weg gaat staan plassen.

Zoiets als vuilniswagens? Nergens voor nodig. Alles wordt gewoon op straat gepleurd. En blijft liggen totdat het vergaat of totdat iemand iets heeft gevonden wat hij wel kan gebruiken.

Ook de mensen, jong/oud, dik/dun. Iedereen ligt en zit in de raarste houdingen op de grond.
De meeste slapen ook gewoon op de grond en dan maakt het niet uit dat het gewoon overdag is.

Net zoals laatst in Jodhpur. Waar wij het lijk in het water zagen liggen.
Twee politie mannen staan ernaast met hun mobieltje alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Geen afzetlinten, geen verdere politie, ambulance etc etc.
Mensen worden niet op afstand gehouden en iedereen mag het lijk even van 'dichtbij' bekijken.

Scooters, brommers, motors, tuktuks, auto's. Alles rijdt door elkaar. Regels kennen zij hier niet. Degene die het hardst en het langst kan toeteren heeft gewoon voorrang. Ga je dan niet aan de kant, dan moet je niet gek staan te kijken dat je aangereden wordt.
Ook zitten zij hier nooit alleen op een motor etc. Met z'n 4e, 5e.. kan allemaal. Baby's er tussendoor, boodschappen tassen op de vrouwen hun hoofden en gaan.

De treinen hebben hier verschillende klasse. De goedkoopste klasse is letterlijk een hout bankje naast tralies en de duurste heeft gesloten ramen met airco.

Toch genieten wij elke dag van wat wij mogen meemaken!

1. Jaap & Carla:
    15 juli 2017
    Als je dat allemaal mee maakt kan ik mij voorstellen dat je het nog meer waardeerd hoe wij het hier hebben.
    Xx
  2. José:
    15 juli 2017
    Als je dat allemaal ziet en meemaakt. Ja dan besef je pas goed hoe goed je het thuis hebt en kan waarderen wat je allemaal hebt. En dat het belangrijk is om regels te hebben en zijn. En niet alles vanzelfsprekend is zoals bij ons. Desondanks alles zijn de mensen daar ook gelukkig en weten het niet beter. En zijn vaak blij met niks.
  3. Willie:
    15 juli 2017
    Je gaat inderdaad waarderen wat je hebt. Dat weet ik nog van Monique toen ze terug kwam uit Ghana. Je blijft je toch nog verbazen hè. Geniet van wat je allemaal ziet, vooral dan de mooie dingen
  4. Jacques:
    15 juli 2017
    Inderdaad mogen we dankbaar zijn dat we in Nederland wonen. Héél veel plezier verder en hou het hoofd erbij. Groetjes.
  5. Carla sijtsma:
    15 juli 2017
    Je kan het je niet voorstellen als je het niet met eigen ogen ziet. Even goed geneieten hè.
  6. Rob Veldmeijer:
    17 juli 2017
    Lees jullie belevenissen in India,terwijl Ik net hiervoor op tv de verwoesting zie van een van de Steden in Sirie .Leven in Nederland zoals je schrijft is Inderdaad Niet te vergelijken,met deze landen.Is echt een leerzame tocht die Julle maken.Op naar het volgende verhaal.
  7. Jean-louis:
    1 augustus 2017
    Dit leert je wel relativeren.... Wildplassen zonder boete, de droom van elke bier drinker.... omdat wij hier wel bier hebben... en een koelkast... enz....
    En wat doen de vrouwen?????