New Delhi - Jaisalmar.

9 juli 2017 - Jaisalmer, India

Eerste week India.

Inmiddels zijn wij alweer bijna een week in India. Maandag 3 juli was het dan zo ver. Na een vlucht van ongeveer 8 uur landden wij op New Delhi. Wij moesten nog een tijdje in het vliegtuig wachten en daarna bij de douane, maar daarna was het zover. Welkom in India!!

We werden begroet door de warmte, stank en heeel veeel toeterende auto's en tuktuks.

Ons hotel zou ons komen ophalen maar daar merkte wij weinig van dus op naar een taxi. Rond 2 uur s'nachts kwamen wij dan bij hotel aan. Het enige wat wij konden zeggen was Okeeee....Welcome in India. Vieze kamer en badkamer. Wc die we zelf moesten doorspoelen en de muren zaten vol met schimmel. Achteraf bleek ook dat ons hotel in niet zo'n goed buurtje zat...

Na een kort nachtje slaap werden wij alweer wakker gemaakt voor 'ontbijt'. Twee droge toast met koffie.

Daarna vonden wij het wel tijd om de stad te gaan verkennen. Wij werden al gelijk aangestaard en aangesproken. Wij merkten dat alles en iedereen deed waar hij/zij zin had. Regels bestaan er denk ik niet en de wegmarkeringen staan er alleen voor de sier. Er was al gauw een jongen die ons vertelde dat je bij het reisbureau een ticket kan halen om alle monumenten te bezoeken zonder extra te betalen. Dus wij in een tuktuk naar dat reisbureau. 'Nee joh, zo'n kaart heb je niet nodig, sommige zijn gratis en andere maar 500 roepie'. Dus wij weer weg daar. Buiten werden wij nog geadviseerd om de Hop On Hop Off bus te nemen. Weer in een tuktuk naar een reisbureau vanaf waar de bus zou vertrekken. Om een lang verhaal kort te maken hebben wij uiteindelijk 3 dagen een privé taxichauffeur gehad. Deze kwam ons elke keer netjes bij het hotel ophalen en wegbrengen.

Toen wij aangeven waar zij ons moesten ophalen schrokken zij een beetje en werd er eigenlijk meteen een nieuwe kamer geregeld. En inderdaad de volgende dag stond de taxi klaar en was er een nieuw hotel geregeld. Betere buurt en een veel betere hotel.

Oke, terug naar dag 1.

Onze taxi chauffeur brengt ons als eerste naar het paleis en het parlement. Waar het overal chaotisch, armoedig en vies is, is daar helemaal niets van te bekennen.

Wij maken een paar foto's, lopen rond en gaan door naar de volgende.

Gandhi Smriti, dit is waar Mahatma Gandhi zijn laatste 140 dagen verbleef vóór hij stierf. Het is veranderd in een museum en we krijgen voor meer informatie over deze man.  Daarna rijden wij naar Qutb Minar. De hoogste stenen toren van India. Er komt alweer gauw een security man naar ons toe die wel even foto van ons samen wilt maken. En nog een hier en nog een daar en ja hier krijg je ook mooie foto's en ondertussen moest iedereen van hem aan de kant. Op het laatst hield hij natuurlijk wel zijn handje op en daarna ook nog vragen of hij het dubbele mocht. Wij hebben al gauw door dat niemand zomaar iets doet.

Alles draait om geld, mensen helpen, foto's laten maken, bedelen, zelfs spullen tussen de auto's door op straat verkopen en het liefst hun kindjes erbij betrekken.

Daarna door naar de Lotus Temple, wat ons doet denken aan het Opera house in Sydney.

Wij merken dat de mensen ons leuker vinden dan de tempel zelf. Stiekem foto's maken, wijzen en achter ons aan lopen. Als dan 1 iemand het lef heeft om te vragen of hij met ons op de foto mag volgen er meteen tientallen daarna. Hier hebben wij geen zin in en lopen weg. De mensen kijken bedroefd en verbaasd als we weglopen.

Uiteindelijk moesten wij in 8 rijen van 8 de tempel in. Wat daar gedaan werd, geeeen idee. Iedereen zat stil om zich heen te kijken en daarna moesten we weer weg.

Onze laatste stop van deze dag was de humayuns graf. Dit gebouw was een enorme inspiratie voor de Taj Mahal in Agra. Het is enorm en een grafmonument voor de tweede heerser van Mogolrijk.

Na een goede nachtrust we zijn klaar voor ons tweede dag in Delhi.  Dit keer gaan wij naar Old Delhi oftewel nóg meer chaos. Overal tuktuks en riksja's, geladen met schoolkinderen, mannen die in de rij staan te wachten op de 'kapper', kinderen, volwassenen en ouderen slapen op de straat in de raarste houdingen en weer overal bedelen. Het is een triest en hartverscheurend zicht. Deze mensen hebben niets en leven op de straten van Delhi. Zowel in New als Old Delhi worden we geconfronteerd met de arme en onmenselijke omstandigheden waarin de meeste mensen wonen. Na een lange rit komen wij we aan bij Het Rode Fort. Het Rode Fort is een ommuurd Paleis naast een rivier.

Vervolgens rijden wij naar de India Gate wat te vergelijken is met de Arc de Triomphe. Daar wordt van alles op straat aangeboden, eten, speelgoed en zelfs foto's met een slang. In de vijvertjes naast de Gate spelen de kindjes in het water en gaan er jongens zich uitsloven voor de foto's die wij maken.

Later in de middag maken we een snelle stoppen bij Raj ghat, Gandhi's Memorial en rustplaats voordat we gaan naar de Swaminarayan's Aksgardham tempel. Helaas mochten wij hier geen foto's maken en werden er heel streng opgelet dat je letterlijk niks mee naar binnen nam, maar wat was het hier mooi! De tempel is ingericht met veel kleine en grote details. Er zijn standbeelden van olifanten, koeien, mensen, goden, etcetera. In tempel zijn er grote standbeelden van de goden en schilderijen.

Onze laatste dag in Delhi besteden we in beide gebieden. Wij bezoeken een museum gewijd aan Indira Gandhi. Zij was de derde en vijfde premier van India. Zij regeerde het land totdat zij werd vermoord. Na het museum bezoeken we de Lodi tuinen. De Lodi tuin is enorm en naast al het groen, vijvers, vogels en eekhoorns heeft het park ook meerdere graven. Na de tuinen is het tijd om richting het station te gaan. Wij vertrekken om 17.35 naar Jaisalmar, the golden city. Deze treinrit duurt met geluk maar 18 uur.  Op het station merken wij ook weer dat iedereen om ons heen kwam staan, puur om ons aan te staren. In de trein ontmoetten wij een Duits stel. Hun gaven aan dat zij inderdaad iedereen in een cirkel zagen staan met het idee dat een of andere straat artiest bezig was. Maar nee, dat waren wij. In de trein was ook nog een vrouwtje uit Canada, zij was al voor de 4e keer in India aan het reizen met een Indiase man.

Deze man heeft een eigen restaurant en guesthouse en worden van ook meteen uitgenodigd om een keer langs te komen.

Na 19 uur in de trein te hebben gezeten brengt dit 'stel' ons naar het hotel. Spullen droppen, opfrissen en weer de stad gaan ontdekken. Overal in deze stad zien wij koeien lopen, zwijntjes, kippen en nog meer koeien. Alles hier is in het Fort of er buiten.  De ingang om het Fort binnen te komen was even zoeken, natuurlijk begonnen wij ook aan de verkeerde kant. In het Fort is er een wirwar van straatjes, steegjes en ook hier lopen er overal koeien rond. Heel toevallig kwamen wij uit bij het restaurant van de man uit de trein. Daar even een drankje gedaan en bij ons eigen hotel avond gegeten.

Volgende ochtend gingen wij om 5.45 uur ons bed uit om de zonsopkomst te zien. Helaas was het niet heel boeiend en zijn wij terug naar bed gegaan. Na het ontbijt moesten wij uitchecken en om 15.00 uur gingen wij op kameel safari. Met nog 9 andere (exclusief de gidsen) vertrokken wij in een jeep naar de woestijn. Daar stond voor iedereen een kameel klaar. Na 2 uur op een kameel te hebben gezetten stopte wij opeens. Kamelen werden afgezadeld en de gidsen begonnen met hout te zoeken. Ondertussen gingen wij weer foto's maken.

De gidsen hadden inmiddels een kampvuur gemaakt en waren begonnen met het avond eten te bereiden.

Na het eten, hele boel kletsen gingen wij naar onze 'bedden' toe. Wij waren er al achter gekomen dat er geen tenten zouden zijn en wij echt op het zand en onder de volle maan en sterren zouden gaan slapen.

De gidsen hebben nog even een concertje weggeven, hebben nog een 'echte mannenspel', gespeeld, soort van tikkertje, en daarna zijn wij in slaap gevallen. S ochtends werden wij wakker met zand. Overal lag zand. Zelfs op plekken waar wij het niet wilde hebben.

Na een ontbijtje gingen wij met de kamelen weer terug naar de auto en terug naar het hotel.

Weer een ervaring rijker!

Op onze laatste ochtend liepen wij naar het meer toe. Onderweg vertelde een jongen dat wij een andere weg moesten nemen in verband met film opnames. Hij liet ons paar delen van de set zien en vertelde het verhaal.

Daarna liep hij met ons mee rondom het meertje want hij was inmiddels klaar met werken.

Rondom en in het meertje staan een aantal 'tempels'. Bijna geen tempel te noemen want is al vervallen als wat.

Om 17.00 uur nemen wij de trein naar Jodhpur.

1. Willie:
    Hoi Melanie
    Wat een schitterende verhalen. Lijkt mij toch heel veel mooie en minder mooie ervaringen maar wel prachtig om mee te maken. Heel veel plezier nog en doe vooorzichtig hè
    Liefs Jacques en Willie
  2. Jaap & Carla:
    9 juli 2017
    Wat een ervaringen allemaal. Onvoorstelbaar hoe daar geleefd wordt. Op naar de volgende belevenissen.
  3. José:
    9 juli 2017
    Geweldig, Melanie ik had het al bij Chantal gelezen. Maar ook leuk om vanuit jou perspectief je ervaringen te lezen. Op naar het volgende avondtuur en de kamelen avontuur zullen jullie nooit meer vergeten.
  4. Jean-louis:
    9 juli 2017
    Het is weer een mooi en spannend begin. Ben benieuwd wat jullie verder tegenkomen. Pas wel goed oop jezelf. Nu klink ik als je vader. Groetjes. J-L
  5. Rob Veldmeijer:
    9 juli 2017
    Hallo Melanie en Chantal ,spannend reisverhaal,in een heel andere wereld.Benieuwd naar jullie verdere belevenissen.

Groetjes, Rob en Helen
  6. Selma:
    10 juli 2017
    Leuk om te lezen.. Lekker genieten meiden en leuk dat we zo ook mee kunnen genieten van jullie belevenissen. Have Fun!
  7. Ingrid:
    10 juli 2017
    Leuk om te lezen wat jullie meemaken.
  8. Therese:
    10 juli 2017
    Jeetje mel!! Wat een ervaring wat jullie mee maken . Leuk om te lezen maar blijf voorzichtig
  9. Joop hummel:
    10 juli 2017
    Wat een geweldig verhaal nog heel veel plezier daar groetjes vanuit leek
  10. Oma & Opa:
    11 juli 2017
    Hai Mel wat een verhaal of ervaring, geniet er maar van, wees voorzichtig, en wat die woestijn betreft: onder de blauwe hemel,in het witte zand klinkt nog steeds enz.enz. is aan ons niet besteed. Groetjes xxx.
  11. Oma & Opa:
    12 juli 2017
    To & Jan
  12. Carla sijtsma:
    13 juli 2017
    Hallo meiden,
    Wat hebben jullie in die korte tijd al veel gezien, een hele belevenis. Lekker genieten en wees voorzichtig.
  13. Jacques:
    14 juli 2017
    Geweldige verhalen. Maak er een boek van bij thuiskomst! Veel plezier verder.