Palenque en San Cristóbal

11 september 2019 - San Cristóbal de las Casas, Mexico

Aangezien ik mijn verhalen niet al te lang wil maken, gooi ik er weer eentje online.

Vanuit Campeche vertrokken wij met een ontbijtpakketje naar Palenque. Een tocht van ongeveer vijf uur. Na de lunch zijn wij naar de tempels gegaan van Palenque. Ook hier hebben wij rond gelopen en kregen wij te zien en horen hoe de mensen vroeger leefde. Waar Uxmal bekend staat als een van de best bewaarde tempels wordt Palenque gezien als een van de meest indrukwekkende, omgeven door de jungle. Na het bezoek aan de tempels nog even langs het museum. Toen wij in het hotel aankwamen was het lekker aan het regenen.. in de regen even wat geld gepind en boodschapjes gedaan voor de volgende dag en gegeten in het hotel. Het Mexicaanse eten hier in Mexico is toch wel heel anders dan hoe wij dat in Nederland eten, maar goed, het is wel lekker.

Gisteren hebben wij weer heel wat uurtjes in de bus gezeten. Dit keer naar San Cristóbal de las Casas. Een koloniale plaats op 2200 meter hoogte met uitzicht op de bergen en kleurrijke indianen dorpjes. Onderweg hier naar toe stopte wij voor een boottocht tussen de kloven door. Het hoogste punt is daar 1100 meter. Uiteraard genoten wij van de omgeving en het uitzicht máár ook van de witte reigers, pelikanen, drie aapjes waarvan een baby’tje en een krokodil! Na ongeveer ander half uur varen gingen wij weer met de bus verder. De leuke groep had besloten om ‘s avonds met zijn allen uiteten te gaan. Wij besloten om lekker zelf weg te gaan en zijn geëindigd in een restaurantje met een lekkere pasta.

Vanmorgen zijn wij naar een Indianen dorp geweest genaamd San Juan Chamula. Bij aankomst is de begraafplaats meteen zichtbaar. Op bijna elke graf is een kruis geplaatst. Een zwarte voor de oudere, blauw voor de middelbare leeftijd en wit voor de kinderen. Als er een steen ligt,  geen grafsteen, weten zij de leeftijd niet of die persoon is omgekomen door een ongeluk. De plaatselijke kerk is een fenomeen, de Tzotzil indianen hebben tot op de dag van vandaag hun eigen rituelen. De vloer is bezaaid met dennennaalden en de katholieke beelden hebben spiegels voor de weerkaatsing van de ziel. Oude indiaanse vrouwen drinken Coca Cola om te boeren, waardoor de kwade geesten uit het lichaam verdwijnen. Overal waar je kijkt zie je kaarsen branden met elk weer een andere betekenis. En dan niet in een kaarsen standaard, nee gewoon in een klein beetje kaarsvet op de grond naast de dennennaalden. Ik zei nog tegen Chantal ‘Ik ga niet verder lopen hoor, ik durf te wedden dat minimaal een iemand uit de groep een kaars omschopt’. Ik had de zin mijn mond nog niet uit en de eerste vrouw schopt gelijk al drie kaarsen omver. Gelukkig is er verder niks gebeurt maar hey wie weet is zij nu wel vervloekt of zoiets.

Daarna hebben wij nog even een rondje gelopen over het plein en zijn wij doorgereden naar een ander indianen dorpje. Wij kregen te zien hoe de mensen hier trouwen. Aantal mensen uit de groep kregen een mooi pakkie aan, wij konden een shotje alcohol pakken en aan het einde van het gebouw werden tortilla’s gebakken voor ons. ‘S middags hadden wij een middagje vrij. Even op de kamer gelegen en door het stadje met de marktjes gewandeld.

Morgen vertrekken wij om 06.00 uur naar Guatemala. Een rit van minimaal 10 uur.. duss Hasta Luego. (Tot later)

1. José:
    11 september 2019
    Wow, wat een belevenissen hebben jullie weer meegemaakt. 😊 en het klinkt ook allemaal heel indrukwekkend. Tja, het eten is meestal niet zoals wij kennen. Ik hoop hier van nog een leuk kiekje van te zien 😀. Ik kijk uit naar de volgende avontuurlijke verhaal.👩🏼‍💻 Ik wens jullie een goede doorreis naar Guatemala. 👋🏼
  2. Therese:
    11 september 2019
    Zo maken jullie weer heel wat mee, leuk om te lezen . En wat ‘n prachtige foto’s al. Veel plezier 😘
  3. Jean-louis:
    11 september 2019
    Wat maak je weer mooie verhaltjes van. Kun je straks op je werk ook aan de kinderen vertellen, de mooie verhalenjuf. Wat prachtig allemal. Wel vroeg opstaan elke keer. Veel plezier😎😎😎
  4. Martien en Willy:
    11 september 2019
    Geweldig te lezen wat jullie allemaal meemaken en bekijken. Geweldig! Wat een mooie foto’s hebben jullie toegevoegd. Veel plezier voor de rest van de reis.☺️
  5. Hèlen:
    11 september 2019
    Leuk om te lezen maar vooral fijn voor jullie zelf om later te herlezen als herinnering. Op naar de volgende uitdaging en geniet ervan.
  6. Willie:
    11 september 2019
    Wat een mooie reis weer. Geniet ervan !!
  7. René Kremer:
    11 september 2019
    Heel herkenbaar weer , Palenque met dat gekrijs van die apen , het kerkje met de dennennaalden en san chrisobal Veel plezier meiden
  8. Jaap & Carla:
    11 september 2019
    Hoi, zo je kunt weer enkele vinkjes zetten op je Bucket list. Er komen ook weer nieuwe stempels bij in je paspoort. Lekker genieten van deze mooie reis.
  9. Oma & Opa:
    12 september 2019
    Hai meiden dit was weer genieten he,leuk wat julie tezien krijgen. maar het enige wat mij bekend voorkwam was het pinnen aan de automaat, helaas niet zo leuk. nog veel plezier geniet er maar van!!!