Arequipa en Colca Canyon

6 september 2018 - Chivay, Peru

Arequipa en Colca Canyon.

De dagen in Arequipa waren lekker relaxed. Wij hadden geen dingen op de planning staan dus konden lekker doen waar wij zin in hadden. Na een lekker ontbijtje in het hotel zijn wij door het stadje gaan lopen, onder andere langs het pleintje en de kathedraal. ‘S middags lekker in de bikini op een bedje bij het zwembad. Helaas koelt het hier al wel snel af en ‘s avonds is het hier gewoon koud.
De volgende ochtend zijn wij naar het Museo Santuarios Andinos geweest. Dit is een museum over een meisje wat meer dan 500 jaar geleden opgeofferd is voor de goden en begraven is boven op de berg. Nadat het ijs is gaan smelten is zij aantal meter naar beneden gevallen en daar is zij gevonden. Helemaal intact vanwege de kou alleen is haar bovenlip verdwenen omdat dat bloot kwam te liggen in de zon.
Bij binnenkomst kregen wij een film te zien over haar weg naar de top van de berg. Op slippertjes van gras meer dan 500 kilometer lopen, met familie en allemaal offers zoals beeldjes en kleding.
Boven op de berg kreeg zij een vergiftigd drankje, is in haar graf gaan zitten en in slaap gevallen vanwege de vermoeidheid, honger en kou. Toen ze daar in zat is zij op haar hoofd geslagen en was op slag dood.
Na de film krijgen wij alle spullen te zien die daar gevonden zijn en in de laatste kamer lag dan het meisje, Juanita. Vernoemd naar de man die haar gevonden heeft. Zij ligt in een soort doorzichtige vrieskist met 2 mini lampjes erboven op waardoor ze nou niet echt goed te zien was. ‘S middags weer lekker bij het zwembad.
Woensdag zijn wij begonnen met een 3-daagse excursie naar de Colca Canyon.

‘Colca Canyon is de kloof van de Colca in het zuiden van Peru. Hij ligt ongeveer 160 kilometer van Arequipa vandaan. Hij is meer dan twee keer zo diep als de Grand Canyon in Amerika. Daarentegen zijn de muren niet zo recht als bij de Grand Canyon.’

Wij vertrokken om 7.30 uur met nog 8 andere in een busje. Onderweg stopte wij op aantal mooie plekken onder andere op het hoogste punt (4900 meter) en bij de lama’s/alpaca’s/vicuña. Rond het middag uur kwamen wij aan in het hotel. Een leuk soort herberg met een heleboel nederlanders, haha. Na de lunch hebben wij een wandeling gemaakt van een uur naar een uitzicht punt over alle terrassen hier. Daarna nog met de groep meegereden naar een hotspring, wat in onze ogen gewoon een zwembad was, en een ander dorpje om de andere gasten naar hun hotel te brengen.
De tweede dag bracht ons naar de condors! Na een uurtje rijden met weer aantal tussenstops begon onze wandeling naar de condors. Waar onze bus stopte hadden wij al het geluk om 8 condors te zien op de rots naast ons. Tijdens deze prachtige wandeling zijn wij nog een stuk of 12 condors tegen gekomen. En af en toe kwamen ze ook echt heel dicht over ons heen gevlogen. Na ongeveer 1,5 uur gelopen en gekeken te hebben gingen wij weer via aantal stops terug naar het hotel. Om 15.00 uur gingen wij dan paardrijden! Wie had dat ooit gedacht, ik op een paard in Peru!
Het paard wat ik toegewezen had gekregen, had er alleen niet heel veel zin in. Hij (of zij) deed gewoon lekker waar die zin in had en dacht bij zichzelf ‘ah ik kom er wel’. Op zijn gemakkie liep hij de route, ging links waar ik rechts wilde, doorlopen als we moesten stoppen, tussen door even stoppen om te eten en te poepen... ja was leuk!

Morgen ochtend gaan we bij een familie thuis helpen en dan ‘s middags rijden wij door naar Puno.

1. Jaap:
    7 september 2018
    Fantastisch te lezen wat jullie meemaken. Net als je vorige reizen elke dag weer hele nieuwe ervaringen. Zoveel condors en jij op een paard! Wie had dat ooit kunnen verzinnen. Ik ben nu al benieuwd naar je verhaal over het helpen en slapen bij locale mensen.
  2. José:
    7 september 2018
    Wauw, wat hebben jullie weer veel gezien en gedaan in een korte tijd. En wat een interessant verhaal over Juanita. Ik ben benieuwd naar jullie volgende ervaring bij de lokale mensen thuis. En dan naar de volgende plaats Puno het schijnt een gezellig stadje aan het Titicacameer te zijn. Veel plezier meiden en tot de volgende verhaal.
  3. Willie:
    7 september 2018
    Wat een belevenis Melanie. Geniet er maar lekker maar dat doen jullie al. Veel plezier nog
  4. Carla sijtsma:
    7 september 2018
    Wat een leuk verslag. Jullie maken heel wat mee daar. Geniet er lekker van.
  5. Jean-louis:
    7 september 2018
    Die paard van jou had helemaal gelijk. Als ze hem opscheppen met een knappe vrouw, dan maar een leuke dag van maken. En weer een leuk avontuur. Jl
  6. Norma:
    7 september 2018
    Zo leuk om weer te volgen wat jullie allemaal meemaken. Veel plezier en lekker genieten XX
  7. Rob Veldmeijer:
    8 september 2018
    Hallo Melanie en Chantal ,vandaag jullie verslag,van gisteren op mijn gemak gelezen,Jullie zijn erg ondernemend,en beleven zodoende,elke dag nieuwe belevenissen.Ben benieuwd hoe deze dag is verlopen.Als hulp in de huishouding. Groeten uit een regenachtig Spanje,Rob Veldmeijer.
  8. Oma & Opa:
    8 september 2018
    Condors gezien, ooooo leuk, wat zijn dat, 12 zien vliegen,ooooo natuurlijk vogels
    Leuk allemaal geniet van alles, wij zien uit naar het volgende verslag veel plezier en groetjes.