Cusco

19 september 2018 - Cusco, Peru

Inmiddels lig ik alweer thuis op de bank. De drie weken zijn voorbij gevlogen, maar beloofd is beloofd. Hierbij onze avonturen in Cusco!
In Puno zijn wij vroeg op de bus gestapt naar Cusco. Wij hadden ons al klaar gemaakt op een 8 uur durende reis. Totdat de gids vertelde dat het 10 uur zou duren. 10 UUR?! Hoe dan?! Nou, wij gingen onderweg aantal keer stoppen bij onder andere overgebleven ruïnes uit de Inca tijd, een kerk en kregen wij een uitgebreide lunch. 'S avonds kwamen wij aan bij ons hotel. Om eerlijk te zijn hadden wij niet verwacht dat deze stad ook zo armoedig zou zijn. Het laagste inkomen in Peru is 2 maanden geleden verhoogt naar $200 per maand en een leraar verdiend hier $400, en dat is goed te zien. Ook zijn de huizen niet af, maar dat heeft ook te maken met het feit dat zij geen belasting hoeven te betalen zolang het in de bouw is. Cusco ligt tussen de bergen en in die bergen staan ook allemaal huisjes. Als het dan 's avonds donker is en al die lichtjes van die huisjes gaan aan, geeft dat toch wel een magisch gevoel. De dag daarna hadden wij een dagje vrij. Lekker uitslapen en rustig aan doen. Na een tijdje door de stad gelopen te hebben kwamen wij weer de Nederlandse reisleider tegen die wij vanaf Nasca met zijn groep op de meest onlogische plekken tegen komen. Zelfs al zijn er 100 restaurants, wij weten het voor elkaar te krijgen om in het zelfde restaurant te gaan eten. En deze mensen werden elke keer weer enthousiaster als zij ons weer tegen kwamen en elke keer weer verbaasd dat het ons gelukt was om in de volgende stad terecht te komen. In deze groep zat ook een oudere man Harry. Fantastische kerel. Hij heeft zelfs midden in de stad twee meiden van achteren geknuffeld omdat hij dacht dat wij het waren:). Maar goed die reisleider kwamen wij tegen en na even op straat gekletst te hebben, hadden wij besloten om een drankje te gaan doen. Gezelligheid kent geen tijd en uiteindelijk was het alweer etenstijd en hebben wij een hapje gegeten met zijn drieën. Op woensdag stond er een stads tour gepland. Om 13.00 uur werden wij weer netjes bij ons hotel opgehaald en na heel wat andere mensen opgehaald te hebben stonden wij weer op het plein waar wij gisteren ook waren. Hier zouden wij een kerk gaan bezoeken, daarna nog een en dan aantal archeologische plaatsen, maar wel nog even dik gaan betalen. Zoveel zin hadden wij daar niet in en besloten wij de stads tour niet meer te gaan doen. Op het plein kwamen wij het Nederlandse stel tegen waarmee wij ook in de Colca Canyon zaten. En toen werd de middag net zo'n middag als gisteren alleen zonder avond eten. Donderdag gingen wij dan met de trein naar Aguas Calientes. De treinrit schijnt heel mooi te zijn maar aangezien het nog best vroeg was, ben ik in slaap gevallen en heb ik bijna niets van de omgeving gezien..
Toen wij in het dorpje aankwamen was het nog best vroeg en hadden wij eigenlijk ook alweer honger. Dus in een restaurantje nog een ontbijtje gegeten en daarna zijn wij naar een waterval gelopen. De waterval was niet echt zichtbaar maar de weg er naar toe/langs was wel onwijs mooi. Mooie bloemen die wij nog niet eerder hadden gezien en ook doorzichtige vlinders. Helemaal boven aangekomen bleek dat je moest betalen om de waterval te zien en laten wij nou net geen geld mee hebben genomen...
Dus maar weer terug gelopen, naar het hotel, door het dorpje heen, en later souvenirs geshopt en weer 'bekende' tegen gekomen. Na het avond eten op tijd naar bed want morgen is het tijd voor de Machu Picchu! Om 05.30 uur stonden wij al in de rij voor de bus en die was al lang. Om 06.15 zaten wij dan in de bus. Na een half uurtje via een slingerweg naar boven en het laatste stukje lopen stonden wij dan oog in oog met de Machu Picchu. Het is veel groter dan ik had verwacht en ook wel heel bijzonder zo'n dorp midden op een berg. Met een gids hebben wij twee uur rond gelopen en krijgen wij allemaal verhalen over vroeger te horen. Daarna mochten wij nog even een stuk zelf lopen en hebben wij nog op een plek gezeten met fantastisch uitzicht en alpaca's om ons heen. In de middag gingen wij alweer met de trein terug naar Cusco. Dit keer was ik wel wakker en heb ik de omgeving kunnen zien totdat het donker werd. Tegenover ons, hoe is het mogelijk, zaten twee Nederlandse jongens met wie wij de gehele weg gekletst hebben. Het grappige was een van die jongens leek op Andre Hazes en de andere op Wesley Sneijer:).
Zaterdag was het tijd voor onze beklimming naar de Rainbow Mountain. Om 04.30 uur 's ochtends werden wij al opgehaald. Na aantal uren gereden te hebben stopte de chauffeur, stapte uit en zei niets. Wij wisten niet wat er ging gebeuren en zijn uit eindelijk ook maar even uitgestapt om te kijken wat er aan de hand was. Het bleek dus dat wij hier gingen ontbijten. Na het ontbijt kregen wij te horen dat de twee stammen rondom de berg ruzie hebben gekregen en de berg hebben gesloten... Wij kregen de optie om of terug naar Cusco te gaan en hopen dat je je geld terug kreeg of naar een andere berg wat hier wel op zou lijken. Wij kozen voor optie 2. Na nog een aantal uur gereden te hebben stonden wij tussen de busjes bij de andere berg. En inderdaad hier zagen wij de kleuren in regenboog vorm op de berg. Hier kregen wij ook nog de mogelijkheid om naar een andere berg te lopen. Uiteraard ook gedaan en boven op de berg stonden wij dan in een sneeuwstorm. Onderweg naar beneden kwamen wij de 'gids' tegen en die zei dat wij nog een half uurtje hadden. Dus rustig aan naar beneden gelopen. En dan zie je allll die busjes staan. Tsja welke moeten wij nou hebben. Een mannetje stuurde ons natuurlijk weer naar het busje helemaal beneden. Toen wij daar eenmaal in zaten voelde het toch niet helemaal goed en zijn wij weer naar boven gelopen. Het bleek inderdaad de verkeerde bus te zijn geweest. Nadat wij de juiste hadden gevonden zaten wij nog eens bijna 2 uur lang op de andere mensen te wachten!! Om 16.00 uur gingen wij dan eindelijk lunchen en daarna terug rijden naar Cusco waar wij veel later dan gepland aankwamen.
Deze avond was de laatste avond van de Nederlandse groep en wij hadden bedacht dat het nog wel leuk was om een drankje met hun te doen. Maar uiteindelijk kwam alleen de reisleider met Harry en een andere stel opdagen.. haha. Harry en het stel kwamen ons alleen gedag zeggen en vertrokken daarna naar hun hotel. Met de reisleider hebben wij nog een drankje gedaan, wezen poolen en daarna aantal dansjes en drankjes in de 'club' er boven. Na een kort nachtje stonden wij weer klaar om opgehaald te worden. Dit keer hadden wij weer met het Nederlandse stel afgesproken maar nu om naar de zoutterrassen te gaan. Na ongeveer 1,5 uur rijden kwamen wij aan bij Salinas aan. Hier liggen ongeveer 4000 baden waarin zout wordt gewonnen. Na een uurtje daardoor heen gelopen te hebben zijn wij weer terug gereden en hebben wij de rest van de dag, op het avond eten na, in bed gelegen. Oh en natuurlijk tas ingepakt. Maandag werden wij om 10.45 opgehaald. Vlogen wij om 12.45 uur naar Lima om daar uuuuren te wachten op onze vlucht naar Amsterdam. Na een rustige vlucht met aantal filmpjes en eten, zijn wij weer heelhuids thuis gekomen!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. José:
    19 september 2018
    Geweldig om te lezen Melanie. En fijn dat jullie weer zo een geweldige vakantie hebben gehad.
  2. Jaap:
    19 september 2018
    Misschien heel saai, maar sluit me helemaal aan bij de woorden van José! Ben onwijs trots op jullie
  3. Rob Veldmeijer:
    19 september 2018
    wel thuis, na zo een avontuurlijke vakantie,en gelukkig gezond.Bedankt voor de informatie uit Peru.groetjes Rob
  4. Carla sijtsma:
    19 september 2018
    Fijn dat jullie weer thuis zijn, jullie hebben een heel mooie reis gemaakt. Bedankt voor het verslag van de reis, erg leuk verteld en nu maar lekker bijkomen.
  5. Thomas:
    Andre Hazes Jr. toch? 😱😱